Pada 6 Julai hingga 9 Julai 2019, Fakulti Teknologi dan Informatiks Razak dengan kerjasama Jawatankuasa Kolej Mahasiswa Kolej Luar Kampus dan PPD UTMSpace menganjurkan aktiviti motivasi STEM (Sains, Teknologi, Kejuruteraan dan Matematik) dan aktiviti penyelidikan di Bachok, Dabong dan Jeli, Kelantan.
Program ini melibatkan tiga sekolah di Kelantan iaitu Sek. Keb. Bukit Marak, Bachok, Sek. Keb. Seneng, Bachok, dan Sek. Keb. Kuala Geris, Dabong. Seramai 500 pelajar menyertai program ini.
Sebanyak sembilan pelajar dari UTMKL mengambil bahagian sebagai anggota kru untuk menjalankan beberapa aktiviti STEM di setiap sekolah. Aktiviti-aktiviti tersebut ialah Pelari Botol, Pengimbang, Pertandingan Kapalterbang Kertas dan Tenaga Lestari – Pico Turbine.
Matlamat program ini adalah untuk menganalisis faedah perpustakaan permainan terhadap prestasi pelajar tadika berdasarkan aplikasi Sains dan Matematik dan memperluaskan model perpustakaan permainan Adopt a Kampung UTM RAZAK ke kawasan luar bandar yang lain.
Seterusnya, program ini bertujuan memberi sokongan motivasi untuk calon UPSR dan untuk mendedahkan kegiatan STEM di kalangan pelajar sekolah rendah terutama di kawasan terpencil. Akhirnya, program ini bertujuan untuk menjalin kerjasama dengan pihak yang berminat dalam program-program yang dianjurkan oleh Pasukan Adopt a Kampung.
Pasukan Adopt a Kampung UTM Razak ditubuhkan pada awal Januari 2015. Pada mulanya, program yang dijalankan oleh pasukan pada dasarnya adalah untuk memperbaiki infrastruktur sekolah yang telah dilanda banjir besar yang melanda Kelantan pada akhir Disember 2014. Kemusnahan dan trauma dirasai oleh orang-orang di Kelantan termasuk di daerah Kuala Geris, Dabong. Selain itu, lokasi mereka di kawasan terpencil telah menyebabkan kesukaran membantu mereka dan menyebabkan mereka kurang mendapat perhatian daripada sukarelawan.
Bermula dengan pembinaan perpustakaan permainan pertama di SK Kuala Geris, Dabong diikuti dengan projek perpustakaan permainan terbaru di Ayer Hitam, Johor sebanyak lima projek perpustakaan permainan telah dijalankan. Oleh itu, tanggungjawab pasukan untuk memantau impak pelaksanaan melalui lawatan tapak.
Projek-projek pembinaan perpustakaan permainan ini secara keseluruhannya berjaya kerana usaha ini telah meningkatkan minat para pelajar untuk pergi ke sekolah dan menghasilkan prestasi yang lebih baik di kalangan pelajar serta memberi guru kelebihan dalam mengajar pengetahuan berdasarkan STEM.
Selain itu, projek-projek telah mendapat sambutan yang baik dari para penyumbang dan juga Pejabat Pendidikan Daerah yang melihat projek ini sebagai sangat bermanfaat. Secara tidak langsung, kejayaan dan impak pembinaan perpustakaan permainan telah berkembang ke sekolah-sekolah lain yang meminta pertolongan daripada pasukan Adopt a Kampung untuk membina model perpustakaan permainan yang sama di sekolah mereka.
Untuk maklumat lanjut, sila hubungi:
Dr. Mohamed Azlan b. Suhot
Pengetua Kolej Luar Kampus
UTM Kuala Lumpur,
Jalan Sultan Yahya Petra,
54100 Kuala Lumpur.
—————————————————————————————
No. tel.: 03-26154314 | Email: azlans.kl@utm.my
Website: www.kl.utm.my/studentaffairs